Blog

09 Sty 2018

Jazda po miejskich drogach czy innych, nierównych nawierzchniach wiąże się często z ryzykiem uszkodzenia felgi oraz samej opony. Wysokie krawężniki, wyrwy w drogach, studzienki kanalizacyjne to przeszkody, które kierowcy znają bardzo dobrze. Producenci opon, wychodząc naprzeciw potrzebom właścicieli aut, produkują opony z tak zwanym ochronnym rantem. Czym jest rant? Jakie funkcję pełni? Kiedy warto z niego skorzystać (i czy w ogóle warto)? Odpowiadamy na najważniejsze pytania!

Jakie zadanie pełni rant ochronny w oponie?

Rant ochronny w oponie wzmacnia konstrukcję opony i chroni felgę. Ma on zmniejszać prawdopodobieństwo uszkodzeń felgi i samej opony w chwili najechania na krawężnik, dziurę w jezdni, studzienkę kanalizacyjną czy inne przeszkody, które czekają na kierowców na drogach. Jest to zasadne szczególnie w przypadku felg aluminiowych, które są znacznie mniej podatne na uszkodzenia niż felgi stalowe. Poza tym, jeśli felga wystaje poza oponę, istnieje jeszcze większe prawdopodobieństwo, że zostanie ona wgnieciona czy zarysowana i przez to narażona na korozję.

Zdarza się, że najechanie na którąś z przeszkód (nawet z niewielką prędkością) powoduje pojawienie się wybrzuszenia na ścianie bocznej opony, a w skrajnych wypadkach nawet jej pęknięcie. Rant ochronny ma zmniejszać ryzyko powstania takich uszkodzeń.

Czym jest ochronny rant?

Rant chroniący oponę ma za zadanie wzmacniać konstrukcję opony (szczególnie jej boczne elementy) i chronić felgę. Może występować np. pod postacią rozbudowanej, masywnej stopki (która zahacza o kołnierz felgi), pogrubienia na bocznych ściankach czy grubszego żebra w miejscu, w którym szerokość przekroju opony jest największa.

Aby odróżnić ogumienie z rantem od klasycznych opon, niektórzy producenci stosują na nim specjalne oznaczenie. W zależności od producenta może ono wyglądać następująco:

  • Continental – FR,
  • Goodyear – RFP lub FP,
  • Dunlop – MFS,
  • Michelin, Bridgestone, Pirelli – brak oznaczeń.

Kiedy warto zdecydować się na założenie opony z ochronnym rantem?

Im profil opony jest niższy, tym odległość czoła bieżnika od krawędzi obręczy jest mniejsza, a prawdopodobieństwo uszkodzenia ogumienia i felgi rośnie. W związku z tym rant ochronny występuje najczęściej w oponach o profilu 55 i mniejszym, ponieważ taki rozmiar opon nie zapewnia felgom odpowiedniej ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi. Opony o profilu 60 i wyższym są grubsze, a ich ściany boczne wystają poza felgę, co stanowi jej wystarczające zabezpieczenie.

W przypadku samochodów terenowych rant ochronny może być stosowany do ogumienia o profilu nawet 70. Ma na to wpływ trudne podłoże, po którym porusza się pojazd – mowa m.in. o korzeniach, pniach drzew czy kamieniach. Samochody, które poruszają się po normalnych drogach, nie są narażone na tego typu przeszkody.

Ponadto, jak wspomnieliśmy wcześniej, opony z ochronnym rantem wykorzystuje się także do felg aluminiowych, które są mniej odporne na uszkodzenia, niż ich stalowe odpowiedniki (zwłaszcza do tych, które mają duże rozmiary – powyżej 17 cali).

Czy warto inwestować w opony z ochronnym rantem?

Ochronny rant nie stanowi stuprocentowej ochrony ani felgi, ani samej opony przed uszkodzeniami mechanicznymi, jednak mimo to może zdecydowanie zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia poważnej usterki lub zminimalizować straty. Kierowcy, którzy posiadają opony o profilu mniejszym niż 60 oraz felgi z lekkiego stopu (zwłaszcza w dużym rozmiarze) i zastanawiają się nad wymianą ogumienia, a samochód użytkują przede wszystkim w mieście, powinni poważnie zastanowić się nad kupnem opon z rantem. Należy jednak pamiętać, że takie ogumienie jest droższe od klasycznego zwykle o 10-15%. Szybko może się jednak okazać, że taka inwestycja się opłaci – naprawa lub ponowna wymiana opon czy felg może bowiem pociągać za sobą straty dużo wyższe niż dopłata, jaką należy uiścić za ochronny rant.